Åpenhetsloven

Åpenhetsloven § 5

Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger i Stadssalg konsernet

Denne redegjørelsen er utarbeidet i henhold til åpenhetsloven § 5 og omfatter aktsomhetsvurderinger i Stadssalg konsernet for perioden 1.7.2022 – 31.12.2022.

Stadssalg er ett ledende selskap innenfor avhending i Norge og ble stiftet i 1997. Det var Stig Otto Nilsen som startet selskapet og er 100% eier samt konsernsjef. Vi jobber for de fleste norske banker og finansieringsbyrå samt advokater, bobestyrere, politiet og selger utstyr som er misligholdt eller kommer fra konkursbo.

Vi er et landsdekkende konsern med egne kontorer i Tromsø, Bodø (hovedkontor), Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo.

Konkonsernet eier og forvalter også en stor eiendomsportefølje på 50 næringseiendommer rundt om i Norge. I tillegg eier og driver vi Scandic Fauske Hotel.

Vi er totalt 71 medarbeidere i konsernet fordelt på alle våre kontor. Bodø er vår hovedbase og her er det 15 medarbeidere. Her har vi mottak for hele landet hvor alt av papirarbeid ordens og gjøres klar for salg. Vi har en egen salgsavdeling hvor det er høy aktivitet og det selges mange objekter (mest kjøretøy og caravan samt løsøre) mest som daglig gjennom vår auksjonsside stadssalg.no. Vi har kunder fra hele landet både private og forretningskunder. I tillegg har vi ansatt egne oppsøkere (som har inkassokompetanse) rundt om i landet. Ledergruppen består av konsernsjef, eiendomsforvalter og NK (som også er hotelldirektør) i tillegg til å ha HR ansvaret i konsernet. Vi er en effektiv og veldrevet organisasjon med stor tillit i markedet.

1. Beskrivelse av retningslinjer og rutiner

Stadssalgkonsernet har en klar beskrivelse av virksomhetens retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

  • Vi har forankret arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold internt og eksternt, gjennom styrevedtak, miljøsertifisering, innkjøpsordninger og rutiner for håndtering av informasjonskrav, mv.
  • Vi har gjennom vår HMS samarbeidspartner DIN HMS tatt i bruk en App (KUBA) som er en mulig varslingskanal / klagekanal for medarbeiderne.
  • Vi har ellers planer om ytterligere forankring av åpenhetslovens med kompetanseheving i organisasjonen, involvering av ansatte, gjennomgang av eksisterende leverandøravtaler, utarbeidelse av etiske krav til leverandører, såkalte Suppliers Code of Conduct, er standardvilkår som legges til ved inngåelse av leverandøravtaler.

2. Opplysninger om negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser

Vi har til nå i virksomheten ikke avdekket noen negative konsekvenser eller vesentlig risiko for negative konsekvenser gjennom våre aktsomhetsvurderinger (KUBA) Men dette vil være en kontinuerlig fokus i virksomheten og påminnes om i fellesmøter.

3. Opplysninger om tiltak

Vi har i dag etablert gode rutiner og tiltak for å motta og håndtere klager.

Vi stiller krav til leverandører eller forretningspartnere gjennom å kartlegge deres virksomhet med spørreskjema.

Vi har sendt ut 14 spørreskjemaer hvor vi ønsker å undersøke nærmere våre leverandører innen transport som vi benytter.

Forventet resultat av tiltak er å opprettholde en virksomhet med gode etiske retningslinjer samt rettferdige og profesjonelle arbeidsforhold.

Dato og signaturer

Bodø, 29.6.2023

Stig Otto Nilsen

Stadssalg Holding AS (daglig leder og nestleder i styret)

Stadssalg AS (daglig leder og styremedlem)

Øvind Eidnes

Stadssalg Holding AS (styreleder)

Barbro Helen Myhre

Stadssalg Holding AS (styremedlem)

Stadssalg AS (styremedlem)

Trine Nøvik

Stadssalg Holding AS (styremedlem)

Stadssalg AS (styremedlem)

Viggo Normann

Stadssalg AS (styreleder)

E6 Transport AS (styreleder)

Espen Pedersen Teksnes

Caranord AS (daglig leder)

John Robin Christoffersen

Caranord AS (styreleder)

Espen Pedersen Teksnes

Caranord AS (styremedlem)

Tor Gunnar Ness

E6 Transport AS (daglig leder)